fbpx Gellért beszámolója | Yourway - Iskola külföldön

Gellért

USA bentlakásos iskola

Gellért Maine államban töltött egy tanévet 

Miért döntöttél úgy, hogy külföldön folytatod a tanulmányaidat?

Szerettem volna az angol tudásomat fejleszteni, illetve egy elég nagy kalandnak tartottam, amiből majd a későbbiekben profitálhatok. Gondoltam önállóbb lehetek, megismerhetek új embereket, egy idegen országot és egy másik kultúrát.

Te hogy élted meg a kiutazás előtti nyarat?

Igazából én egészen az utolsó két hétig csakis izgatott voltam, nem féltem a kiutazás miatt egy kicsit sem, viszont abban az utolsó két hétben elfogott egy kis izgulás. Kicsit féltem, hogy milyen lesz, élvezni fogom-e, illetve belegondoltam, hogy egy év milyen sok idő. Szóval az utolsó két hétben az izgatottságom mellé, egy jó adag félelem is került.

Milyen volt az első benyomásod és aztán ez hogyan változott?

Az első egy-két nap kicsit nehéz volt, mivel teljesen új volt minden, de aztán az első egy-két hét után már belerázódtam és egyre jobban és jobban élveztem, október-november környékére pedig már teljesen beilleszkedtem.

Hogyan nézett ki egy hétköznapod, hétvégéd, iskolai szüneted?

Egy iskolai napon 7:50-kor kezdődött a tanítás, ami 14:35-ig tartott. Egy nap 5 tanítási óránk volt, ebből négy 60 perces és egy 80 perces. Ezenkívül egy 45 perces ebéd szünetünk és egy 20 perces „advisory”-nk volt. Ebben a 20 percben pár, a te évfolyamodra járó diákokkal és egy tanárral együtt beszéltük meg a fontos tudnivalókat az iskolai ügyeket illetően. Ezek után általában az edzések voltak, vagy suli után, vagy kora este. Valamint a hétköznapokon minden este 7 és 9 óra között stúdiumunk volt.

A hétvégéken mindig volt valamilyen program, amikre fel kellett iratkozni előzetesben. Ilyenkor elvittek minket bowlingozni, elmentünk valamilyen sportmeccsre, vagy elmentünk a nagy város plázájába. Ezen kívül sokszor volt valamilyen túra a közelben, ahol megismerhettük az államot jobban.

Az iskolai szüneteknél el kellett menni a kollégiumból, volt olyan, aki hazament vagy szállást kért az iskolától, én egy barátomhoz utaztam ilyenkor, aki szintén Amerikában lakott.

Milyen tantárgyaid voltak az iskolában?

Én angolt, biológiát, közgazdaságot, amerikai történelmet, algebrát és ’wellness’-t tanultam. Ez a wellness egy ilyen egészség-életmód tantárgy volt, ahol mind a fizikai, mind a szellemi egészségről tanultunk.

Milyen volt a tanár-diák viszony?

Nagyszerű volt, az amerikai tanárok nagyon megértőek, ha elmondod nekik, hogy mi a problémád, illetve nagyon baráti a hangulat egy tanár és egy diák között. Ezen kívül, mivel kevesebb diákot tanítanak egyszerre, sokkal jobban oda tudnak figyelni a te személyes problémáidra, és nagyon szívesen segítenek a tananyag megértésében.

Általában hogyan zajlott egy tanóra?

Mivel egy tanóra 60 vagy 80 perces volt, sokkal kötetlenebbül zajlott a tanítás, sokkal több volt a beszélgetés a diákok és a tanár között, mint Magyarországon. Egy tanórán általában 10-15 gyerek volt csak, így sokkal jobban oda tudott egy tanár figyelni egy gyerekre. Igazából egy tanóra sokszor hasonlított egy beszélgetésre, főleg a humán tantárgyakból.

Mi a legnagyobb különbség a kinti és az itthoni iskolai tapasztalataid között?

Sokkal kisebb hansúlyt fektetnek a lexikális tudásra és sokkal nagyobbat a szövegalkotásra, illetve a gondolkodásra. A tanárok is közvetlenebbek a diákokkal szemben és nagyon segítőkészek. Ezen kívül sokkal több program van a diákoknak tartva, és az iskola egy sokkal központibb szerepet játszik a diákoknál, mert mindent lehet csinálni(sport, színjátszás, vitázás, stb.).

Milyen volt a diákok összetétele, milyen országokból jöttek?

Nagyon sok helyről érkeztek diákok, a legtöbbjük ázsiai országokból. Nagyon sok kínai, illetve vietnámi volt, valamint japán és kazah. Európából volt spanyol, német és lengyel rajtam kívül. Ezen kívül ég voltak Ruandából, Jamaicából és a Bahamákról.

Mi volt a legmeghatározóbb élményed?

Számomra az őszi sportszezon alatt a cross country futás volt a legmeghatározóbb. Az állam egyik legjobb csapata volt a miénk, így a versenyek fantasztikusak voltak. Viszont számomra azért volt ez ennyire meghatározó, mert egy nagyon nyitott és pozitív csapat volt a miénk, illetve egy nagyon jó edzőnk volt. Mindig volt egy-egy jó szava mindenkihez és nagyon közvetlen volt mindenkivel, még velünk külföldiekkel is. A kintlétem alatt nagyon sok mindent tanultam tőle.

Számodra mi volt a legnehezebb?

Az elején még a nyelvvel kellett megküzdenem, de szerencsére nem volt egy igazán nehéz pillanatom se.

Mi volt a legnagyobb sikerélményed?

Nekem a futóversenyek voltak a legnagyobb sikerélményeim, főleg amikor meg tudtam dönteni a rekordomat.

Mi volt a legnagyobb kudarcod?

Szerencsére nekem nem volt semmilyen nagyon nagy kudarcom.

Milyen tanulsággal jöttél haza a tanév végén?

Szerintem nagyon sok más gondolkodásmódú emberrel találkoztam, illetve egy teljesen más kultúrába csöppentem bele, ráadásul a kollégiumban nagyon sokféle ember volt. Így azt tanultam meg, hogy nincs abban semmi rossz, ha valaki más egy kicsit és igenis megéri olyan emberekkel jóban lenni, akik nem feltétlen olyanok mint te.

Mi volt a legnagyobb hozadék a tanévnek?

Az új emberek, akikkel találkoztam, illetve hogy megtanultam nagyon jól angolul.

Milyen volt hazajönni?

Nekem ez nem volt egy túl kellemes élmény, mert a koronavírus miatt hirtelen kellett elhagynunk a kollégiumot. Így nagyon sok dolog elmaradt, ami a tavasszal lett volna, illetve rossz volt így elbúcsúzni a többiektől.

Mik a terveid a jövődre vonatkozóan?

Mivel én csak egy évre terveztem kimenni, így most befejezni a magyar középiskolát, aztán pedig orvosi egyetemre menni, itt Magyarországon. Viszont az egyetem alatt szeretnék majd még egy félévet vagy egy évet külföldön tanulni, ha lesz rá lehetőségem.