Az IB Diploma Program története

 

Az International Baccalaureate (IB) egy világszerte elismert oktatási program, amelyet 1968-ban alapítottak Svájcban. Eredetileg azért hozták létre, hogy egységes tantervet biztosítson a különböző országokban élő diákok számára. Az IB Diploma Program azóta világszintű elismertséget nyert, és ma már több mint 150 országban több ezer iskola kínálja.

Az 1960-as években különböző nemzetközi iskolák és oktatási szakértők azt látták, hogy szükség van egy olyan programra, amely nemcsak globális szemléletet nyújt, hanem egyensúlyt teremt az akadémiai teljesítmény és a kreatív, szociális készségek fejlesztése között. Az alapító pedagógusok célja az volt, hogy a diákokat felkészítsék a felsőoktatásra és a nemzetközi életre, miközben előmozdítják a békét és a megértést különböző kultúrák között.

Az IB Diploma Program lényege

Az IB Diploma Program egy két évig tartó, intenzív oktatási program, amelyet elsősorban 16-19 éves diákok számára alakítottak ki. A program célja, hogy átfogó és kiegyensúlyozott oktatást biztosítson, amely felkészíti a diákokat az egyetemi tanulmányokra és a globális munkavállalásra.

A tananyag hat tantárgyi csoportra épül:

  1. Nyelv és irodalom: Az anyanyelv tanulása, elemzése és irodalmi szövegek feldolgozása.
  2. Második nyelv: Egy második nyelv elsajátítása vagy továbbfejlesztése.
  3. Társadalomtudományok: Olyan tárgyak, mint a történelem, a földrajz, a közgazdaságtan vagy a pszichológia.
  4. Természettudományok: Fizika, kémia, biológia és a környezettudományok.
  5. Matematika: Különböző szinteken, a diákok képességeitől függően.
  6. Művészetek: Művészeti tárgyak, de helyette más tantárgy is választható az előző öt csoportból.

Az IB Diploma Program további követelménye a két év alatt: 

  • Theory of Knowledge (TOK): Ez a tantárgy arra ösztönzi a diákokat, hogy gondolkodjanak el a tudás természetéről, és kritikusan vizsgálják meg, hogyan szerzünk tudást különböző tudományterületeken.
  • Extended Essay (EE): Egy 4000 szavas, önálló kutatás alapján készült esszé, amely lehetőséget ad a diákoknak arra, hogy mélyrehatóan foglalkozzanak egy őket érdeklő témával.
  • Creativity, Activity, Service (CAS): Két év alatt a tanórákon kívül legalább 150 óra sport, kreatív tevékenység vagy önkéntes segítő munkában történő részvétel kötelező,  ezáltal fejlesztve a szociális tudatosságukat és felelősségtudatukat.
Megtanulnak összefüggéseket átlátni, kutatómunkákat írni és kritikusan gondolkodni.
Az IB-n végzett diákok összességében jobban teljesítenek.

Az IB Diploma Program előnyei

Az IB Diploma Program számos előnyt kínál a résztvevő diákoknak. Ezek közé tartoznak:

  1. Nemzetközi elismertség: Az IB diplomát a világ szinte minden jelentős egyeteme elismeri. A diákok, akik IB diplomát szereznek, könnyebben felvételt nyerhetnek a nemzetközi egyetemekre, mivel a program széleskörű és mélyreható ismereteket biztosít.

  2. Kritikus gondolkodás és elemző készségek: Az IB program nemcsak a tények megtanulására helyezi a hangsúlyt, hanem a problémák megértésére és megoldására is. A diákokat arra ösztönzik, hogy önállóan gondolkodjanak és kérdéseket tegyenek fel a tananyaggal kapcsolatban.

  3. Interdiszciplináris megközelítés: Az IB program arra ösztönzi a diákokat, hogy összekapcsolják a különböző tantárgyakban szerzett tudásukat. Ez különösen a TOK tárgyban, valamint az Extended Essay elkészítésekor jelenik meg, ahol a diákok egy konkrét kérdést több tudományág szemszögéből vizsgálhatnak meg.

  4. Felkészítés a felsőoktatásra: Az IB Diploma Program szerkezete és követelményei nagyon hasonlítanak az egyetemi tanulmányokhoz. Az önálló kutatás, az esszéírás és a prezentációs készségek mind olyan eszközök, amelyek később segítik a diákokat az egyetemi életben.

  5. Globális szemléletmód és kultúrák közötti megértés: Mivel az IB programot világszerte alkalmazzák, a diákok globális perspektívát sajátítanak el, és jobban megértik más kultúrákat és nézőpontokat. Ez elősegíti a tolerancia és az empátia fejlődését, ami egyre fontosabb a mai globalizált világban.

  6. Egyensúly a tudományos és szociális készségek között: Az IB program egyik legfontosabb sajátossága a CAS elem, amely arra ösztönzi a diákokat, hogy a tanuláson kívüli tevékenységekben is részt vegyenek. Ez segít az egyensúly megteremtésében az akadémiai kötelezettségek és a személyes fejlődés között.

Összegzés

Az IB Diploma Program egy rendkívül átfogó és igényes oktatási rendszer, amely világszerte elismert a felsőoktatási intézmények és a munkaadók körében. A program célja, hogy a diákokat felkészítse az egyetemi tanulmányokra és a globális világ kihívásaira. A kritikus gondolkodás, a kultúrák közötti megértés és az interdiszciplináris megközelítés révén az IB egy olyan egyedi oktatási lehetőséget kínál, amely mélyreható és tartós hatással van a diákok jövőjére.

A YOURWAY és az IB

A YOURWAY által kínált országok szinte mindegyikében tudunk ajánlani IB iskolákat. Partneriskoláink között szerepelnek magán, illetve állami iskolák is. Bárhol is legyen a világon az iskola, az oktatás nyelve mindig az angol, a francia vagy spanyol. A legtöbb helyen a diákok az iskola kollégiumában laknak, de vannak olyan IB iskoláink, ahol fogadó családnál történik az elhelyezés. 

A programba történő felvétel feltételekhez kötött. A diákoknak meg kell felelniük egy matematika és angol teszten. Ezt követően az iskola képviselője online beszélgetést folytat a jelentkezővel, hogy felmérje angol nyelvtudását, motivációját.

Ha érdekel a lehetőség, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot és szívesen ajánlunk iskolákat, valamint segítünk a felvételi eljárásban!

Összefoglaló filmet az IB programról itt lehet megnézni.